Szeretettel köszöntelek a Isten Műhelyében közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Műhelyében vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Műhelyében közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Műhelyében vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Műhelyében közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Műhelyében vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Műhelyében közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Műhelyében vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A National Geographic Society április 6-án Washingtonban - virágvasárnap előtt - a nyilvánosság elé tárt egy bőrkötésű, 26 oldalas kopt nyelvű kódexet, ami a Júdás evangéliuma címet viseli. A későbbiekben a National Geographic TV csatorna 160 országban, 27 nyelven sugározta az irat ismertetését, majd a National Geographic folyóirat, 2006. májusi számában terjedelmes cikket közöl a kódexről. [i]
Júdás evangéliumának története
A
kódexre, ami a Tchacos-kódex nevet viseli, 1970-ben, egyszerű emberek
találtak rá az egyiptomi Al-Minyánál, egy barlangban. Előbb Európába,
majd az USA-ba került. Megpróbálták eladni, de nem sikerült. Így 16 évig
egy bank széfjében őrizték. Végül 2000-ben egy régiségkereskedő, Frieda
Nussberger-Tchacos vásárolta meg. Ő átadta restaurálásra és fordításra a
bázeli Maecenas Foundation for Ancient Art alapítványnak. Ezt a munkát
egy stáb végezte, melynek élén Rodolphe Kasser koptológus állt. A
munkacsoport fáradságos munkával igyekezett összeállítani a kb. 1000
darabra hullott s csaknem tönkrement iratot. Munkájukat a National
Geographic 5 éven keresztül támogatta. A munkák befejeződésével a kódex
Egyiptomba kerül és az értékes leletet a kairói kopt múzeumban állítják
ki. Keletkezési idejét egy szakértőkből álló csoport i.sz. 220 - 340
közé teszi, a megfelelő radiokarbon, tintaanalízis és multispektrális
vizsgálatok elvégzése után.[ii] A kódex Júdás evangéliumán kívül még két
iratot tartalmaz: egy Jakab című szöveget, mely már "Jakab első
apokalipszise" címen ismert volt, illetve Péter Fülöphöz írt levelét".
Amint a NG megállapítja: " a szerző kilétéről nincsen tudomásunk…
gnosztikus őskeresztyének írhatták, valamikor Máté, Márk, Lukács és
János evangéliuma valamint 180 között." Elaine Pagels (Princeton) igy
beszél a kódexről: "A Júdás evangéliuma - Tamás evangéliumával, a Mária
Magdolna evangéliumával és számos más, 2000 év után előkerült
evangéliummal együtt, átformálja a korai keresztyénségről kialakult
képünket és egycsapásra szertefoszlatja a monolitikus vallás mitoszát,
bebizonyítva, hogy a korai keresztyénség lenyűgözően sokszínű mozgalom
volt." (NG)
Itt kell megemlítenünk, hogy Iraeneus - a
gnoszticizmus ellen írt öt kötetes művében - említi (i.sz. 140/50-200;
Lyon püspöke), hogy létezik egy Júdás evangéliuma. Ezt az iratot
elmarasztalóan említi s az abban az időben keringő más evangéliumokkal
együtt elutasítja. A most előkerült kézirat valószínűleg, az eredetileg
görögül írt Júdás evangéliumának kopt fordítása - az a NG szerint 180
körül keletkezett - de ezt előbb bizonyítani kell. Ezzel kapcsolatos az
előkerült kódex egyik szakértőjének véleménye: G. Wurst ( Augsburgi
Egyetem): "Amennyiben a Tchacos-kódexben talált Júdás evangéliumáról
bebizonyosodik, hogy annak a görög nyelvű Júdás evangéliumnak a
fordítása, melyet Iraeneus, Kr.u. 180-ban a "Minden eretnekség cáfolata"
című könyvében említ, akkor nagyot léphetünk előre az ősi gnoszticizmus
megértésében. Ebben az esetben első alkalom, hogy alkalmunk nyílik a
gnoszticizmus történetének Iraeneus előtti időszakát tanulmányozni."
(NG)
Júdás evangéliumának tartalma
A
szöveg két nagy egységből áll: Jézus beszélgetése a tanítványokkal és
Júdás és Jézus párbeszéde. A szöveg egyik kritikusa megjegyzi: "A
kezdeti bevezetőn és a szöveg végén kívül nincs olyan utalás, amely
kapcsolatba hozható lenne a kanonikus evangéliumokkal." [iii]A média
dióhéjban úgy ismerteti az irat tartalmát, hogy abban Jézus maga vette
rá Júdást, hogy elárulja, mert csak így tudta küldetését teljesíteni.
Júdás pedig csak nehezen vállalta szerepét - segítve ezzel Jézusnak.
Júdás tehát nem volt pénzéhes áruló, aki megtagadta mindazt, amit 3 éven
át Jézustól tanult, hanem az egyetlen, aki igazán megértette Jézust, a
legkedvesebb tanítványa Jézusnak, hős, aki a legnehezebb küldetést
vállalta Jézusért és Jézus kérésére elárulta őt, hogy kivégezhessék s
így meg tudjon szabadulni testétől, és lelke szabaddá lehessen… Három
szakértő így nyilatkozik a szöveg tartalmáról. Craig Evans (Wolfville-i
Acadia Hittudományi Egyetem) az irat egyik szakértője szerint: "Júdás
evangéliuma engedelmességgé formálja át az árulást. Jézus testének
feláldozása valójában egyet jelent a mester üdvözítésével. Júdás ezért
valóságos hőssé válik, akit irigyelnek, sőt átkoznak és kiközösítenek
tanítványtársai". (NG) Bart Ehrman (É-Karolina Egyetem ): "Ez az
evangélium attól válik majd híressé - vagy talán hírhedtté - hogy az
általa festett Júdás kép gyökeresen eltér a korábban ismerttől… Az itt
bemutatott Júdás nem hitszegő, nem korrupt, nem a sátántól megszállt
tanítvány, aki elárulta mesterét. Ebben az írásban Jézus legközelebbi
barátjaként ismerjük meg….aki azért adja fel Jézust a hatóságoknak, mert
az kifejezetten kérte erre." (NG) Fr. Gaudard: "…Júdás rehabilitációja
és Jézus legközelebbi, az árulásra kiválasztott tanítványként való
ábrázolása által ez a szöveg nemcsak megkérdőjelezi a keresztyén
hagyomány egyik legmélyebb gyökerű hiedelmét, de az antiszemitizmus
eredő okát is semmissé teszi." (NG)
E rövid ismertetésből
is megállapítható - amit az irat közzétevői hangsúlyoznak is - hogy a
kódex a gnosztikus iratok közé tartozik.
Mi az a gnoszticizmus?
A
gnoszticizmus egy, a II.-III. században létező vallási-filozófiai
mozgalom volt. "Jelszavuk volt a gnószisz, a tudás. A gnózis
gyüjtőfogalom, egyrészt azokra a tanokra vonatkozik, melyek tudatosan
törekedtek a keresztyén tanok átalakítására, meghamisítására, másrészt
az egész későókori világot átható szinkretista vallásosságot jelenti. A
gnózis szinkretista vallási mozgalomként független a keresztyénségtől, a
keresztyénséget megelőzően is létezhetett, de tény, hogy a
keresztyénséggel egyidejűleg tudott igazán fellendülni. A keresztyénség
eretnek formájaként azonban nem független az egyháztól. A gnózist eme
utóbbi, eretnek formájában hirdették azok a szekták, melyek 80-150 közt
váltak ki az egyházból. A szakítást valószínűleg a keresztyénüldözések
válthatták ki. Az a nyersanyag, amelyből az egyes gnosztikus rendszerek
létrejöttek, megvolt a keresztyénségen kívül a platonizmusban,
zoroasztrizmusban, a zsidóságban, de valami hiányzott, ami a rendszerré
formálást lehetővé tette volna… Nagyon valószínűnek látszik, hogy a
gnózis a keresztyénség előtt azért nem tudott világvallássá lenni, mert
sehonnan nem kölcsönözhetett olyan egyetemes megváltástant, mint éppen a
keresztyénségtől. A keresztyén megváltás tant a gnózis elválasztotta
Jézus személyétől, más megváltókat helyettesített be, az üdvösséget
mítosszá formálta. A II. században fellépő eretnekséggel kapcsolatban az
a kérdés, hogy vajon idegen elemek keresztyénségbe való behatolásának
kell-e tekinteni őket, vagy pedig a keresztyén evangélium egyes
elemeinek szinkretista vallási talajra való átültetéséről van szó
inkább" [iv] A mozgalom bonyodalmas történetét itt nem tudjuk
áttekinteni. Csak megjegyezzük a következőt: "A gnosztikus szekták
versengtek egymással, egymást legalább annyira lenézték, gyűlölték, mint
a nagy egyházat. Minden csoport saját tanításának hitelességére
esküdött. Mitoszaik alapsémája ugyanaz, csak a részletekben mutatkoznak
eltérések." [v]
A gnosztikus irányzatok tanításai
hihetetlenül bonyolultak. Sokáig csak a leginkább eltökélt keresztyén
ellenfeleik írásaiból ismerték őket valamennyire a kutatók. Mára ez a
helyzet némileg megváltozott. 1945-ben ugyanis előkerült a híres Nag
Hammadi lelet. Ez 13 könyvet tartalmaz, mely 53 írást jelent, összesen
1153 oldalon. A traktátusok közül 41 addig ismeretlen volt, hat
másodpéldány és 6 már ismert szöveg volt a gyűjteményben. A könyvtár nem
kizárólag gnosztikus iratokat tartalmaz, hiszen köztük van Platon
Államának részlete is. Az iratok különböző kopt nyelvjárásban
olvashatóak, de eredetileg görög nyelven íródtak. A görög eredetiket,
valamelyik kolostorban ültették át kopt nyelvre, valamikor a 4.
században. Ekkoriban azonban - minden jel szerint - a gnoszticizmus már
csak a múlt relikviái közé tartozott. A leletanyag faximile kiadása
1977-ben befejeződött, így azóta mindenki hozzáférhet, ill. ma már
rendelkezésre áll az egész anyag angol fordítása is. A könyvtár a maga
heterogenitásában egy olyan mozgalom tipikus vonásait tükrözi, amely
természeténél fogva kisiklik a dogmatikus rendszerezés és merev
osztályozás alól. Már maga a tény, hogy egy szöveg két példányban
szerepel, mint az egyébként igen fontos János - apokrif is, s ezek közt
ráadásul nevezetes különbségek vannak, nemcsak azt bizonyítja, hogy egy -
egy szöveg több kiadásban is cirkulált, hanem azt is, hogy a szent
könyvekkel ellentétben, amelyeknek szövegét szabványosították, illetve
rögzítették, ezek a traktátusok készségesen tűrték a kiegészítéseket, és
javításokat, amelyeket a mítoszok folyvást változó történeteinek
természete határoz meg, s amelyek ellentétes teológiai érdekeket is
türközhetnek." [vi]
Ami e túlnyomórészt gnosztikus szövegek tartalmát
illeti, arról ezt írja az egyik szakértő: "A Nag Hammadi szövegek első
kutatói igazi mítoszdzsungellel találták szembe magukat… A gnosztikus
mitológia világa gazdagságával és komplexitásával a 2. század egyik
legjelentősebb eszmetörténeti mozzanata. …Bizonyos mértékig lehetővé
vált, hogy szilárdabb hipotéziseket alkossunk a gnoszticizmus
történetéről, lehetséges eredetéről, fejlődésének főbb fázisairól. A
gnoszticizmus igazi arca továbbra is homályban marad." [vii]
Keresztyén
szemmel e ránk maradt gnosztikus iratokból kiszűrhető, hogy a
gnoszticizmusban egy olyan világ-, ember-, megváltás-, kegyesség- és
Jézusképpel találkozunk, ami minden lényeges ponton eltér a bibliai
tanításoktól. Bart Ehrmann írja: "Ez az evangélium, mely a hivatalos
egyházi szemlélettől gyökeresen eltérő módon értelmezi Istent, világot,
Krisztust, a megváltást s emberi létet - hogy Júdásról magáról ne is
beszéljünk, egészen új távlatokat nyit meg Jézus és az általa alapított
mozgalom megértésében." (NG).
A gnosztikusok világról
szóló tanítása: számukra az anyagi világ eredendően rossz, de érdekelte
őket a rossz eredete. "A legfőbb istenségnek semmi köze nem lehet az
anyagi világhoz, mert az anyag és világ alapvetően rossz, alacsonyabb
rendű szellemek, démonok alkotása." Tehát a gnosztikusok a világot a
rossz művének tekintették. "Úgy vélték, hogy a jelen világban
tapasztalható rossz, mind a prekozmikus katasztrófa következménye." A
gnózis alapkérdése ezek után nyilvánvaló: "hogyan szabadulhat meg az
ember a rossztól, a világtól?" [viii]
A gnosztikusok
emberről szóló tanítása: "A gnosztikus kiválasztottakban él az isteni
szikra, a lélek, de bebörtönözve a testbe. A test börtönébe zárt lélek
boldogtalan, elvesztette mennyei hazájának emlékezetét, megfeledkezett
önmagáról, nem ismeri eredetét. A gnosztikus örömhír (evangélium)
álmából ébreszti fel a lelket, tudatosítja benne fenséges
rendeltetését."[ix]
Az embereket három csoportba osztályozta
Valentinosz : "A beavatott gnosztikus a "szellemi" kategóriába
tartozott, a nagy egyház egyszerű hívő tagjai a "lelkiek" (pszüchikoi)
osztályát alkották. A szellemi (pneumatikoi) emberek üdvössége öröktől
fogva biztosított, a lelkiek (pszüchikoi) remélhetik az üdvösséget,
amennyiben eljutnak a tudáshoz (gnószisz). A testiek (szarkikoi,
szomatikoi) egyszerűen képtelenek a szellemi ismeretekre, ezért ők az
egyszerű tömeget (massa damnata) alkotják."[x]
A
gnosztikusok megváltásról szóló tanítása: "A gnosztikus megváltó az
anyagtól szabadít meg, a lelket kiszabadítja a testből. Ez a megváltás
kizárólag lélekmegváltás, a test nem érdekelte a gnosztikusokat, annak
sorsa a pusztulás, amint ez a sorsa az anyagi világnak is."[xi]
A
gnosztikusok Jézusról szóló tanítása: "Nem minden gnosztikus szekta
vallotta Jézust megváltónak. A szamaritánus gnózisban Simon Mágus
önmagát hirdette megváltónak. A keresztyénséghez közelebb álló
gnosztikus csoportoknál, mint Baszilidész, Valentinosz híveinél, Jézus
megváltó ugyan, de megtestesülésének szinte semmi jelentősége nincs,
amit test- és anyagellenességük magyaráz. Krisztust tiszta szellemi
lénynek tartották, testét pedig látszattestnek." [xii] A kódexben
olvashatjuk, hogy Jézus azt mondja Júdásnak: " te fogod feláldozni az
embert, aki beborít engem." [xiii]
A gnosztikusok etikai
tanítása: mivel a világot gonosznak tartották, ezért "nem vállaltak
semmilyen szolidaritást a világgal, etikájuk elvetett minden kényszert,
kötelezettséget, nem vetették alá magukat az állami tekintélynek sem….
"a legtöbb gnosztikus szekta aszkézist parancsolt, az aszkézis célja
azonban a test megölése volt és nem a megtartóztatás. A házasságot
tiltották, mivel - tanaik szerint -a lelket meg kell óvni az érzéki
gyönyörtől, arra kell törekedni, hogy mielőbb magasabb rendű állapotba
jusson. A házasélet, a fajfenntartás … a gonosz teremtő isten művének
konzerválását jelenti, hozzájárul a rossz fennmaradásához."[xiv]
A
gnoszticizmus tanítása az ószövetségről: "A teremtés megvetésének
következménye lett a gnosztikusok körében a Ószövetség leértékelése…. Az
ószövetség szent könyveinek elutasításában Pál apostol tanítványainak
tüntették fel magukat. A II. század második felében alapította Rómában
gnosztikus egyházát a kisázsiai származású Markión. A szinopei püspök
fia volt, akit tulajdon atyja közösített ki, ezután ment Rómába, hogy
ott hirdesse tanait 144 körül. Antitézisek című művében azt akarta
bizonyítani, hogy a zsidó Isten egy nyomorúságos világ teremtője, aki
nem lehet azonos Jézus Krisztus irgalmas Atyjával."[xv]
Mindezzel
szemben a Biblia semmit nem tud az anyagi világ ill. test gonoszságáról
és a szellemi világgal és a szellemmel szemben. Egy szót sem szól
arról, hogy az emberi lélek az anyag börtönében volna, de ki akar onnan
jutni, hogy visszakerüljön forrásához. A megváltásról egészen más
értelemben beszél a Szentírás. A bibliai megváltás nem az emberi szellem
anyagi valóságtól való megszabadításában áll, hanem az ember, bűntől és
annak büntetésétől való megszabadításában. A Bibliában az ember
megváltása akkor lesz teljes, amikor az ember a feltámadáskor új, anyagi
testben részesül. A Bibliában szereplő Jézus, egy a teremtő Istennel,
továbbá valóságos testtel bír, ebben szenved és hal meg ill. ebben támad
fel. A bibliai Jézus sohasem tanított az anyagi világ
alacsonyrendűségéről és nem beszélt arról, hogy az emberi léleknek arra
kell törekednie, hogy kiszabaduljon az anyag fogságából. Küldetéséről
szólva egy szót sem mondott arról, hogy azért jött volna, hogy az embert
kiváltsa az anyagi világ és test fogságából. A Biblia nem beszél arról
sem, hogy Jézus valami különleges ismeretet nyújt az embernek, hogy az
annak segítségével voltaképpen önmagát váltsa meg, hanem élete árán Ő
maga váltotta meg az Őbenne hívőket! Jézus nem valamiféle ezoterikus
tudás ismerője, aki csak néhány beavatottnak mondja el, amit mindenki
más elől eltitkol, hanem nyilvánosan tanít az Isten Országának titkáról,
tanítványait pedig megbízza, hogy menjenek a világba és minden embernek
hirdessék az Ő örömhírét! "Jézus egyértelmű célja, hogy mindenki
számára elérhetővé, megismerhetővé tegye Istent. …. Így személyiségével
nem fér össze a tudást eltitkolni akaró Jézus - kép." [xvi] Jézus, az
evangéliumokban soha nem neveti ki a tanítványokat - ahogy a Júdás
evangéliumában teszi. Jézus hangneme Júdás evangéliumában mindvégig
felsőbbrendű, kioktató, gúnyos. [xvii] Az előbbi háttérrel viszont
érthető, hogy a Júdás evangéliumában szereplő Jézus miért akarja, hogy
Júdás elárulja: testétől és az anyagi világtól akar megszabadulni. Júdás
pedig egy valódi gnosztikus, aki már érti mestere szándékát és segít
neki célja elérésében, hogy ti. visszatérhessen eredeti alakjához. Ez az
elképzelés teljesen idegen a több szem- és fültanú által leírt bibliai
beszámolóktól. Továbbá megállapítható, hogy az újszövetségi iratok
semmit nem tudnak az ószövetség alábecsüléséről, éppen ellenkezőleg!
Végül leszögezhetjük, hogy a gnosztikus etika és a bibliai etika
teljességgel összeegyeztethetetlen. Mindezek után megállapíthatjuk, hogy
a gnoszticizmus tanításai élesen szembenállnak, mind az Ó-, mind az
Újszövetségi Szentírással.
(Érdekességként megjegyzem,
hogy a gnosztikus eszméket nem csak a keresztyén teológia legnagyobb
alakjai támadták, hanem pl. a nagy pogány filozófus, Plótinosz is, aki
alapvető ellentmondást fedezett fel a gnosztikus filozófiai rendszerben.
[xviii])
Visszatérve a kódex tartamának kérdéséhez,
megállapíthatjuk, hogy a Júdás evangéliumának beszámolója egy, a
gnoszticizmus szellemében született Jézus ill. Júdás magyarázat! Célja
nem a történeti hűség, hanem a zavaros gnosztikus eszmék igazolása.
Ismételem: Júdás evangéliuma nem más, mint a gnosztikus filozófia
igazolására kitalált mesterkélt mítosz (mese), s a benne leírt
eseményeknek, párbeszédeknek a tényleges személyekhez és történeti
eseményekhez semmi köze nincsen. Ezen a ponton teljesen helytálló az
egyik újságíró észrevétele: "A második században a különböző keresztyén
csoportok saját írásművekkel igyekeztek hitelesíteni a többiekétől
eltérő hitfelfogásukat és vallási gyakorlataikat. Evangéliumok egész
sora látott napvilágot, melyeket gyakran apostolok nevében írtak, ezen
álnéven közzétett írásokat egyik-másik szekta szentírásként imádta…. Ez
az irat egy második századi alternatívát mutat fel Jézus és Júdás
kapcsolatát illetően." (NG) Ugyanerre a következtetésre jut a már
idézett szakértő, Craig Evans is: "Erősen magán hordozza ugyan a 2.
század megközelítési módját, de egy új kérdést is felvet: lehetséges,
hogy ez a második századi írás, korábbi hagyományokon nyugvó korabeli
gnosztikus elméletek propagandája érdekében készült?" (NG) Teljesen
elfogadhatónak tartjuk rev. D. Senior (Chicago Katolikus teológiai únió)
megállapítását: "Véleményem szerint Júdás evangéliumának jelentősége
nem abban áll, hogy ez a második századi gnosztikus szöveg független
történelmi információt nyújtana Iskarióti Júdásról és a názáreti
Jézushoz fűződő viszonyáról, és nem tartom valószínűnek, hogy ez az
evangélium versenybe szállhatna az Újszövetség kanonikus evangéliumnak
és egyéb írásainak történelmi és vallási állításaival."(NG) Tehát
egyértelműen megállapítható, hogy Júdás evangéliumában egy olyan Jézus
ill. Júdás képpel találkozunk, melynek - a neveken túl - semmi köze a
valóságos történelmi eseményekhez, annál szorosabban kapcsolódik viszont
a gnosztikus eszmékhez. Manapság, némi marxista fantáziával és
szócsavarással Jézusból ugyanígy lehetne élenjáró marxista pártvezért,
Júdásból pedig őt támogató pártmunkást faragni, s megírni egy újabb
"evangéliumot" - a marxizmus ideológiájának igazolására… A média
éleseszű képviselői pedig felszólíthatnának minket arra, hogy ennek az
újabb evangéliumnak fényében vizsgáljuk felül a Jézusról és Júdásról
ápolt tradicionális képünket… A viccet félretéve: a Jézusról és Júdásról
szóló bibliai beszámolók nem valamiféle filozófia igazolására
született, történetietlen elbeszélések, hanem egyszerű és őszinte
ténybeszámolók. Ilymódon nem is említhetők egy napon a Júdás
evangéliumával! Hiszen összevethető-e egy véres mese és egy tragikus
autóbaleset - szemtanúk által történő - leírása? Némely szenzációéhes
újságírók mégis ezt a képtelenséget követik el: egy mesét -
ténybeszámolóként akarnak eladni - széles és tudatlan olvasótáboruknak…
Júdás evangéliuma és a média szenzációkeltése
A
média világa - a tőle megszokott módon - szenzációs hírt akar csinálni a
kódexből - nyilván pénzügyi okokból. National Georgraphic honlapján
olvashatjuk: "Lehet, hogy Jézus maga rendezte meg saját kivégzését? A
történelem egyik leggyűlöltebb szereplője új megvilágításba helyezi
Jézus utolsó napjait…. Mi történik akkor, ha kezünkbe akad egy
beszámoló, amely a feje tetejére állítja Jézus elárulásának történetét
és az árulóból hőst csinál? … Júdás evangéliuma Jézus utolsó napjainak
egy elveszettnek hitt verzióját tárja elénk, drámai jelenetkonstrukciók
segítségével, melyek azon túl, hogy hiteles képet festenek a
keresztyénség legkorábbi időszakának intrikáiról és politikájáról…"
Kérdés, hogy mennyire hiteles a kép, amit a kódex fest elénk a
keresztyénség első időszakáról... Továbbá a gnosztikus kódex "tálalása" a
NG-ban ellentmondásos, mert néhol úgy beszélnek a dokumentumról, mintha
hiteles történeti beszámoló lenne, máshol pedig úgy, hogy az
természetesen egy koncepciózus és történetileg nem megbízható leírás.
Ezzel elérik, hogy az olvasók elbizonytalanodnak: akkor hát az
újszövetségi evangéliumok, Júdással kapcsolatos beszámolói történetileg
nem megbízhatóak, illetve a most előkerült irat alapján felül kell
vizsgálnunk a Júdás személyével kapcsolatos, a bibliai evangéliumokon
nyugvó, hagyományos elgondolásainkat - vagy nem? A NG cikke egyúttal azt
is sugallja, hogy a korai keresztyénségben erős volt a gnoszticizmus…
Nos, az igaz, hogy a keresztyénség mellett létezett a gnoszticizmus és
az is, hogy megpróbáltak beszivárogni a gnosztikus tanítók és tanítások,
a keresztyénségbe, de, hogy a keresztyének közt erős lett volna a
gnoszticizmus - azt semmi nem bizonyítja. Inkább arról vannak egyértelmű
adataink, hogy a keresztyénségen belül az első időktől kezdve felvették
ezen szinkretista filozófiai irányzat ellen a szellemi harcot. A Magyar
Nemzet: "Új elmélet Júdás árulásáról" címmel közli írását a kódexről.
"A papiruszoldalakon lévő szöveg új megvilágításba helyezi Jézus
tanítványának árulását, az apokrif evangélium szerint ugyanis Júdás nem
árulta el Krisztust, hanem csak parancsát teljesítette." [xix] Ezzel az
újságíró azt sugallja, mintha a bibliai beszámolók csak a Júdás
árulásáról szóló elméletek volnának és azokkal szemben, most felmerült
egy újabb, azokkal teljesen egyenrangú elmélet - holott erről szó
sincsen. Az MTV műsorajánlójában elhangzott: "… a hír meg fogja rengetni
a keresztyénség egész 2000 éves tanítását. Júdás ismeretlen arcát
ismerjük meg, ami megváltoztatja mindazt, amit a keresztyének róla
állítottak."[xx] Ezzel azt a benyomást keltik a nézőkben, hogy a
keresztyének eddig hazudtak nekik Júdással kapcsolatban és most minden
okuk megvan a szégyenkezésre - holott erről valójában szó sincsen.
Megnyugtathatjuk az MTV műsorajánlóit: a Bibliai beszámolókon nyugvó,
2000 éves Júdás - kép szilárdabb lábakon áll, minthogy egy ilyen,
századokkal később keletkezett gnosztikus fikció azt megrendíthetné… Nem
gondolják komolyan, hogy akkor járnánk el helyesen, ha minden régebben,
vagy újabban előkerülő, kétes eredetű és spekulációktól hemzsegő ókori
irat fényében újra értelmeznénk az evangélisták számtalan esetben
történetileg hitelesnek bizonyult történeti beszámolóit? A Hír TV
internetes honlapján olvashattuk: "Júdás nem árulta el Jézust, hanem
csak parancsát teljesítette engedelmesen leghűségesebb tanítványaként
egy 1700 évvel ezelőtt írt apokrif evangélium szerint… A szöveg szerint
Jézus maga kérte Júdást, hogy Isten világmegváltó akaratának megfelelően
szolgáltassa ki őt a rómaiaknak. Júdás evangéliumában ezzel a biblia
legelvetemültebb alakja új megvilágításba kerül. …Az újtestamentum
szerint az álnok Júdás 30 ezüstpénzért csókjával elárulta Jézust a
Gecsemáné kertben a rómaiaknak. A Júdás evangéliumában az árulás
dicsőséges tett: Júdás az egyetlen, aki megértette Jézus tanításának
üzenetét. Jézus beavatja őt a titkaiba és azzal bízza meg, hogy tegyen
neki egy utolsó szolgálatot. A tudósok szövegértelmezése szerint Júdás a
tettével ugyan halálba küldte, de valójában egy utolsó szívességet tett
Mesterének. Jézus néhány nappal előtte azt mondta neki: Mindegyiküket
(apostolok) felülmúlod, mivel feláldozod az embert, akiben testet
öltök." A bibliai beszámoló szerint Júdás Jézust nem a rómaiaknak árulta
el, hanem a zsidóknak…
A média mindeközben általában
hallgat arról, hogy az újszövetségi evangéliumok, amik tájékoztatnak
Júdásról, bizonyíthatóan az első században keletkeztek, vagyis olyanok
írták őket, akik szem- és fültanúik voltak a Jézussal és Júdással
kapcsolatos eseményeknek, személyesen ismerték őket. Júdás evangéliuma
pedig, a legjóhiszeműbb feltételezések szerint sem keletkezett 130-nál
előbb, vagyis mindenképpen olyan korban íródott, amikor már bizonyosan
nem éltek a Jézus és Júdás kortársai. Ráadásul fontos tény, hogy a
rendelkezésünkre álló kódex keletkezése 220-340 közé tehető és egyelőre
nem bizonyított, hogy az elveszett, s csak utalásból ismert, i.sz.130
(?) körül keletkezett Júdás evangéliumának lenne a kopt fordítása! Arról
sem beszél egyértelműen a média, hogy a keresztyénség derékhada - éppen
a megbízható szem- és fültanúk beszámolói alapján - az első századtól
kezdve nyílt és éles harcban állt a kódexben képviselt gnosztikus
filozófiával. A hallgatás fátyla takarja azt a tényt is, hogy semmi
nyoma annak, hogy a keresztyének közt bárki - bármikor el akarta volna
ismerni vagy ismertetni Júdás evangéliumát, mint kanonikus iratot -
hiszen mindenki előtt nyilvánvaló volt az irat történetietlensége és
bibliaellenes tanításai.
Júdás evangéliumának sajtóvisszhangja
A
Magyar Nemzetben [xxi] így nyilatkozik dr. Fabinyi Tamás, evangélikus
teológiai tanár: "…tudományos körökben már volt előzménye az evangélium
megjelenésének…a Biblia különböző könyveiben sem egységes a Júdásról
kialakított kép. Máté evangéliumából az derül ki, hogy Júdás tragikus
hős volt, míg az Apostolok Cselekedeteiben az olvasható: nem is biztos
az ő öngyilkossága. Tehát a Szentírásban egyfajta pluralizmus érvényesül
Júdás tekintetében, az új kézirat nem rengeti meg a Biblia alapjait."
Ha a napilap helyesen idézte a teológiai tanár szavait, akkor csak
csodálkozni tudunk. Vajon minek alapján állítja, hogy nem egységes a
bibliai híradás Júdás személyéről, minek alapján nevezi tragikus hősnek,
minek alapján mondja, hogy nem is biztos az öngyilkossága? Hiszen a
bibliai híradások egybehangzón állítják, hogy Júdás 30 ezüstért elárulta
Jézust, vagyis elmondta a Jézust megölni igyekvő zsidó vezetőknek, hogy
hol és mikor foghatják el a legkisebb feltűnéssel. Látva azonban a
zsidó vezetők eltökéltségét, hogy Jézust megölik, lelkiismerete
megmozdult, tettét megbánta, s visszavitte árulásának díját a főpapoknak
és véneknek. Ezt mondta: "Vétkeztem, hogy elárultam az ártatlan vért."
Azok ezt válaszolták neki: " Mi közünk hozzá? A te dolgod." (Mt 27,4)
Eztán Júdás eldobta az ezüstpénzeket a templomban, elment és
felakasztotta magát. Az ezüstöket felszedték a főpapok és mint vérdíjat
nem tették a templom kincsei közé, hanem - mintegy náluk bizományba
elhelyezett összegből - megvették belőle egy fazekasnak a földjét,
mégpedig idegenek számára való temetőnek. Máté evangélista megjegyzi,
hogy vérmezejének nevezik azt a mezőt, továbbá, hogy így teljesedett be
Jeremiás próféta mondása, aki előre megmondta: "És vették a harminc
ezüst pénzt, a megbecsültnek árát, akit Izrael fiai részéről
megbecsültek és adák azt a fazekasnak mezejéért, amint az Úr rendelte
volt nekem." (Mt 27, 9-10) Júdás aztán ugyanzazon a földön, amit
tulajdonképpen az ő pénzéből, az ő nevében vettek meg, felakasztotta
magát. A kötélről azonban idővel lezuhant "..és alázuhanván elhasadt
középen és minden belső része kiomlott." (ApCsel 1,18) Az ApCsel is
megjegyzi, hogy azt a mezőt, tehát az idegenek temetőhelyét akeldamának,
azaz vérmezőnek nevezték a zsidók. (ApCsel1, 19b) Sőt: itt olvassuk azt
is, hogy így beteljesült a Zsoltárok könyvének jövendölése: "Legyen az ő
lakóhelye puszta és ne légyen lakó abban. És: az ő püspökségét más
vegye el." (ApCsel 1, 20) Azt azonban helyesen állapítja meg a teológiai
tanár, hogy az irat nem rengeti meg a Biblia alapjait.
A
másik észrevétel református részről érkezett. A Reformátusok
Lapjában[xxii] olvashattuk a következőket: "Valakinek mindenképpen el
kellett árulnia Jézust ahhoz, hogy értünk szenvedjen? Meggyőződésünk,
hogy nem. Isten terveiben nem szerepel az ember bűne, mint szükséges
feltétel. Az Ő akarata szerint Jézus vér és szenvedés nélkül is
megválthatja a világot. A gonosz szőlőmunkások példázata is igazolja ezt
a z állításunkat. Szerepel abban egy nagyon fontos szó, ami utal arra,
hogy történhetett volna vér nélkül is a megváltás: Ez a szó árulkodik
erről: "talán". (Lk 20,13) Nem így történt, de Istent nem kötötte
rendezői elvében az embereknek előre kiadott szerep (amely szerint
Péternek meg kell tagadnia, Júdásnak el kell árulnia Jézust). A passió
nem fátum volt, vagy előre megírt forgatókönyv. Nem eleve elrendelt
szerepek és szereposztás szerint történt - akkor nincs és nem lenne
személyes felelősége senkinek semmiért, sőt, hűségükért jutalmat kellene
adni a pozitív és negatív hősöknek egyaránt. A Júdást felmentő
fantáziák azért születtek és terjednek ma is, mert nehéz megértenünk és
elfogadnunk a bűnnek ezt a tükrét, amit elénk mutat. Pedig átélünk mi is
olykor árulást: barátságot, szerelmet, eszmét, ügyet, mindazt, ami
nekünk szent, valaki elárulja. Pénzért vagy más nyereségért - szinte
mindegy is - mert minden árulás fájdalmas lelepleződés … Nem Júdás írta
és nem is evangélium, hanem egy izgalmas régészeti lelet, érdekes adalék
a korai keresztyénségről."
A Reformátusok Lapja, névtelenségbe
burkolózó írója, helyesen állapítja meg, hogy a Júdás evangéliumát nem
Júdás írta, nem is evangélium, hanem egy izgalmas régészeti lelet, de
ugyanakkor mintha elfeledkezett volna néhány bibliai szövegről. Szerinte
Jézust nem kellett elárulnia senkinek. Jézus szerint azonban ennek így
kellett történnie! Jézus azt mondta, hogy be kell teljesednie az
Írásnak, hogy "Aki az én kenyeremet eszi, az emelte fel sarkát ellenem."
( Jn 13,18). Másutt pedig ezt mondja: "…akiket nekem adtál, megőrizém
és senki el nem veszett közülük, csak a veszedelemnek fia, hogy az Írás
beteljesüljön." (Jn 17,12) Az ószövetségi írások ugyanis egyértelműen
kijelentették, hogy a Messiást elárulják. Vagyis, mintha mégiscsak s
lenne valami isteni forgatókönyve az eseményeknek és ezek szerint bizony
Jézust el kellett árulnia valakinek. Jézus passiójának egyébként számos
más részlete is pontosan úgy történt, ahogyan előre megíratott - az
állítólag nem létező - forgatókönyvben. Nem tudjuk, hogy a cikkíró
honnan veszi, hogy a megváltás megtörténhetett volna vér és szenvedés
nélkül is, amikor már az ótestamentum is, de maga Jézus is világosan
ennek ellenkezőjét mondja! Nyilván akarhatta volna Isten a vér nélküli
megváltást is, ez azonban csak spekuláció, mert saját kijelentése
szerint nem úgy akarta, hanem vér és halál által. Jézus maga is tudta -
élete során többször beszélt is róla - hogy kínhalált kell halnia az
övéi megváltása érdekében. Éppen ezért történt Vele az, ami. Végül a
bibliai eleve elrendelés tanításának teljes félreértéséről tanúskodnak a
cikkíró azon megjegyzései, hogy az eleve elrendelés megszünteti az
ember felelősségét. Ezzel szemben előbb magát Jézust hadd idézzük, aztán
Péter apostolt: "Az embernek Fia elmegy, amint megíratott felőle, de
jaj annak az embernek, aki az embernek Fiát elárulja; jobb lenne annak
az embernek, ha nem született volna."(Mk 14,21) Péter apostol pedig ezt
mondta Jézusról és gyilkosairól jeruzsálemi beszédében: "… aki Istennek
elvégzett tanácsából és rendeléséből adatott halálra, megragadván,
gonosz kezeitekkel keresztfára feszítve megölétek." (ApCsel 2, 23) Talán
ez a két részlet is elég annak megvilágítására, hogy az eleve
elrendelés nem szünteti meg az egyéni felelősséget - sem Júdás, sem
senki más esetében - amint azt a cikkíró tévesen hiszi. Sajnos ez a cikk
bibliaellenes állításokkal érvel a szóbanforgó bibliaellenes
állításoktól hangos kódex és népszerűsítői ellen.
A következő
észrevétel szerzője Gyöngyösi Csilla.[xxiii] A cikk számos
megállapításával teljesen egyetérthetünk. Csak helyeselni tudjuk a
következő megállapításait: "Jézus megváltó munkája, kettős természete
(egyszerre Isten és ember) - amely a keresztyén egyházak alaphitvallása -
Júdás indítékai okán nem csorbul." A szöveg irodalmi formájáról szólva
megállapítja: "Irodalmi színvonala - amennyire az angol fordításból
következtetni lehet - még a gyengébb irodalmi alkotásokét sem üti meg.
Nincs gondolatmenete, a mondatok összevissza, az írott szöveg logikáját
figyelmen kívül hagyva következnek egymás után. Jézus sokszor nem Júdás,
vagy a tanítványok feltett kérdéseire válaszol, hanem valami teljesen
mást, oda nem illőt mond… Júdás evangéliuma irodalmi szempontból messze
elmarad a kanonikus evangéliumok mögött, amelyek sajátságos teológiai
szempontok alapján önmagában megálló, követhető, olvasmányos történetet
mondanak el." A cikkíró helyesen állapítja meg, hogy "… vagy Júdás
evangéliuma hiteles, és akkor az Újszövetség teljes egészében kitaláció,
tisztán a tanítványok szellemi terméke, vagy a Júdás evangéliumában
található Jézus-képpel van a baj. A többi apokrif evangélium…legalább
veszi magának a fáradtságot és megpróbál "evangéliumi stílusban" írni
Jézusról, tehát felhasznál Jézus tanításából olyan gondolatokat,
kifejezéseket, amelyekről tudhatjuk, hogy Jézustól származnak. Ebben az
esetben azonban a Jézus szájába adott szövegek semmiben nem utalnak
Jézusra. Ha a szerző nem írta volna bele a bevezetőbe, hogy Jézus
kijelentéséről van szó, illetve Júdással beszélget, a szövegben magában
semmi nem utalna erre." A cikk zárómondata is találó: "A Júdás
evangéliuma tehát sokkal inkább a korabeli gnosztikus elképzelésekről,
mint a keresztyénség másféle értelmezési lehetőségéről szól. A szövegben
sok az érdekes elem, de semmi olyasmi nincs, ami a keresztyénséget
alapjaiban kérdőjelezné meg." Az idézett cikknek - minden pozitívuma
mellett - hátránya, hogy a liberális bibliakritika elavult hipotéziseit
idézi fel a bibliai könyvek szerzőségével kapcsolatban. Így említi meg,
hogy nem Mózes írta Mózes könyveit (Tóra), mert Mózes nem írhatta le
saját halálát, másrészt Mózes korában "nem létezett héber írásbeliség",
illetve: a Mózes öt könyvének számos része sokkal később, a királyság
korában íródott. Az Ószövetség könyvei közül hasonló megjegyzéseket tesz
Ézsaiás könyvével kapcsolatban is, melyet legalább három szerzőnek
tulajdonít. Nos, ezen állítások cáfolatára itt nem térhetünk ki.
Megjegyezzük azonban, hogy a konzervatív bibliakutatók leginkább azon a
véleményen voltak, hogy Mózes halálát, a Tóra zárómondatait, Józsué írta
le. A másik állítás, miszerint ebben a korban nem létezett zsidó
írásbeliség - egyszerűen nem igaz - a tények ennek ellene mondanak -
Mózes nyilvánvalóan tudott írni - még Jézus szerint is, aki nem tévedett
semmiben: "Mert ha hinnétek Mózesnek, nekem is hinnétek; mert énrólam
írt ő." ( Jn 5,46) Jézus környezetében is általánosan ismert tény volt,
hogy Mózes írt: "Mózes azt írta nekünk…" (Mk12,19) "…aki felől írt Mózes
a törvényben…" (Jn 1,46) Azt, hogy a Tóra egyes részei századokkal
Mózes halála után íródtak - kielégítően senki nem tudta bizonyítani. A
cikkíró hasonló kijelentéseket kockáztat meg néhány újszövetségi
könyvvel kapcsolatban is. Pál leveleivel kapcsolatban ezt írja: "…
közülük többet nem Pál írt, hanem egy Pál szellemében író tanítvány, aki
"kegyes szerénységgel" Pált nevezi meg szerzőnek." Vagyis Pál levelei
közül több is - pszeudepigráf - magyarul: hamisítvány. Ugyanezt állítja
János evangéliumával kapcsolatban is. Természetesen az újszövetségi
iratok esetében sem sikerült bizonyítani a szerzőségre vonatkozó és
idézett liberális hipotéziseket. Sőt: sokkal meggyőzőbb bibliai és
biblián kívüli érvek szólnak amellett, hogy az újszövetségi könyveket is
azok írták, akiknek neve alatt szerepelnek. Nem fogadhatjuk el a
következő megjegyzést sem: "Az ókorra ugyanis nem lehet alkalmazni a
szerzőség mai felfogását, mely hitelességi kérdéssé teszi azt, hogy
kicsoda is a szerző." Ezt a nézetet a liberális bibliakritikusok
szeretik hangsúlyozni. Teszik ezt azért, hogy - minden kritikai
megjegyzésük ellenére - megtarthassák a bibliai könyveket, mint a
keresztyén hit alapját. Nos, már bibliai szövegek is, de biblián kívüli
keresztyén szövegek is azt tanúsítják, hogy az első keresztyén
gyülekezeteket nagyon is érdekelte, hogy egy levél vagy evangélium
hiteles szerzőtől származik vagy nem! Az újszövetségi iratok
kanonizálódása során ez olyan szempont volt, amit egyáltalán nem hagytak
figyelmen kívül - sőt!! Sajnálatos, hogy ebbe az egyébként nagyon sok
jó megállapítást tevő cikkbe, ilyen - többnyire mára elavult -
bibliakritikai nézetek is belekeveredtek. [xxiv]
Mindezek
tükrében szó sem lehet arról, hogy a Bibliát isteni tekintélynek tartó
keresztyének, a gnosztikus Júdás evangéliuma fikcióinak fényében
felülbírálják a Jézusról és Júdásról a Szentírás kanonikus könyveiben
eléjük táruló valóságos képet. Ha bárkit közelebbről érdekel Júdás
személye, Jézussal való kapcsolata, tragédiája, tettének valódi
mozgatórugói, életének tanulságai, annak javaslom elolvasásra dr. Szabó
Pál, Júdás című művét, ami az Ébredés Alapítványnál jelent meg 2003-ban,
s a Biblia Szövetség péceli székházában még megrendelhető. A tudósoknak
azt kívánjuk, hogy kutassák örömmel és alaposan a Júdás evangéliumának
nevezett régészeti különlegességet! Ugyanakkor szeretettel hadd
tanácsoljuk nekik és minden kedves olvasónak, hogy kutassák és ismerjék
meg egyre mélyebben - Jézus Krisztus evangéliumát - mert nem Júdás
evangéliumában van a boldogság kulcsa, hanem Jézus Krisztus
evangéliumában! Keresztyén testvéreinket pedig hadd intsük és bátorítsuk
az Ige szavaival: " Mert, hogyha az, aki jő, más Jézust prédikál, akit
nem prédikáltunk, vagy más lelket vesztek, amit nem vettetek, vagy más
evangéliumot, amit be nem fogadtatok, szépen eltűrnétek." (2Kor 11, 4)
"Mert nem mesterkélt meséket (mítoszokat) követve ismertettük meg
veletek a mi Urunk Jézus Krisztus hatalmát és eljövetelét, hanem, mint
akik szemlélői voltunk az Ő nagyságának" (2Pét 1, 16) "Mert nem
szégyellem a Krisztus evangéliumát, mert Istennek hatalma az minden
hívőnek üdvösségére, zsidónak először, meg görögnek, mert az Isten
igazsága jelentetik ki abban hitből hitbe, amint meg van írva: Az igaz
ember pedig hitből él. Mert nyilván van az Isten haragja a mennyből az
embereknek minden hitetlensége és hamissága ellen, akik az igazságot
hamissággal feltartóztatják." (Róm 1, 16-17)
Sípos Ete Zoltán
Forrás: http://www.parokia.hu/publikacio/cikk/167/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!